تجزيه و تحليل شكاف محتوا
تجزيه و تحليل گپ محتوا يك روش استراتژيك براي بررسي و بهينه سازي محتواي يك وب سايت است.
در تحليل شكاف محتوا، عملكرد محتواي فعلي با عملكرد محتواي مطلوب مقايسه ميشود. سپس مي توان تفاوت بين وضعيت فعلي و وضعيت هدف مورد نظر را شناسايي كرد و بر اين اساس اقداماتي براي رفع شكاف ها تعريف كرد.
با نتايج اين تحليل شكاف، شركت ها مي توانند پتانسيل هاي پنهان و استفاده نشده را كشف و فعال كنند. اين امر هم بر بهينه سازي محتواي موجود و هم بر ايجاد محتواي جديد تأثير مي گذارد. اين امر مهدي نجاري سئو بازاريابي محتوا را كارآمدتر مي كند، ROI را افزايش مي دهد و سود را افزايش مي دهد.
بررسي محتواي موجود
در مرحله اول تحليل شكاف محتوا، اهداف استراتژيك تعريف مي شوند. به عنوان مثال، اين مي تواند افزايش ديد و ترافيك SEO يا سيگنال هاي كاربر و سيگنال هاي اجتماعي براي ناشران باشد. در تجارت الكترونيك، هدف اغلب افزايش نرخ تبديل، تمركز بر يك گروه هدف يا مرحله خاص در قيف فروش است.
پس از آن فهرستي از تمام محتوا از جمله عملكرد فعلي ارائه مي شود. با رويكردهاي داده محور، مانند Searchmetrics Research Cloud، عملكرد را مي توان به راحتي اندازه گيري كرد. اين نرم افزار محتوايي را كه عملكرد خوبي دارد، يعني رتبه خوبي دارد و ترافيك زيادي ايجاد مي كند و همچنين صفحاتي كه پتانسيل بالايي دارند اما از آن به طور بهينه استفاده نمي كنند، شناسايي مي كند.
همچنين URL هاي برد سريع را نشان مي دهد كه در صفحه دوم گوگل براي كلمات كليدي قوي رتبه بندي مي شوند. حتي محتوايي كه عملكرد خوبي ندارد براي تجزيه و تحليل شكاف محتوا قابل مشاهده است. در يك ماتريس، تمام محتوا بر اساس: حفظ، حذف و بهينه سازي مرتب مي شود.
محتواي جديد
در مرحله بعدي تجزيه و تحليل شكاف محتوا، شكاف مشخص مي شود: آيا محتواي موجود تمام نيازهاي گروه هدف و همه موضوعات مرتبط را پوشش مي دهد؟ كدام نه؟ آيا وب سايت براي هر مرحله از قيف فروش يا هر نوع مشتري محتوا ارائه مي دهد؟ همين امر در مورد اهداف تجاري خود شما نيز صدق مي كند.
چه محتوايي، بر اساس تحليل و بينش، بايد توليد شود تا نيازها يا علايق كاربران جديد را برطرف كند؟ كدام محتواي جامع در مورد موضوع x براي ايجاد انگيزه در خريدار در فاز y وجود ندارد؟ چه محتوايي براي از بين بردن شكاف بين واقعي و هدف از دست رفته است؟
براي انجام اين كار، كل محتوا در يك فهرست با اهداف تعريف شده توسط شركت مقايسه مي شود. شفافيت در مورد پرسوناها اطلاعاتي در مورد نيازها، رفتار و تعاملات كاربران ارائه مي دهد. نيازهاي كاربر براي هر فيلد، مانند اطلاعات در مورد يك موضوع خاص، پر مي شود.
افزودن هدف كسبوكارتان ميتواند تضمين كند كه محتوا حاوي تماسهاي مناسب است (مانند فراخوان براي اقدام). اين ماتريس نشان مي دهد كه كدام نيازها هنوز توسط محتواي موجود برطرف نشده است.
منابع تحقيقات بازار
از آنجايي كه مراقبت از هر كاربر به صورت جداگانه در بازاريابي محتوا غيرممكن است، شناسايي و پرداختن به شخصيتها و گروههاي كاربري مهمتر است: اگر استراتژي محتوا از اين موارد غافل شود، فرصتهاي ايجاد روابط از دست ميرود. تحقيقات بازار ممكن است براي شناسايي افراد و نيازها و ارائه بازخورد در مورد وب سايت انجام شود.
خريداران چه كساني هستند، علايق آنها چيست، وقتي وارد وب سايت مي شوند به دنبال چه محصولات، خدمات و اطلاعاتي هستند؟ دلت براي كدومشون تنگ شده؟ اين باعث مي شود تا درك كنيد كه كدام موضوعات براي مشتريان جذاب هستند و كدام زمينه ها نويد موفقيت را مي دهند.
اگر اين منابع را نداريد، رويكردهاي مبتني بر داده، بينشهاي ارزشمندي را ارائه ميدهند: تجربه محتواي Searchmetrics (SCE) ابزاري براي تحقيق موضوعي و ايجاد محتواي با كيفيت بالا است كه مطابق با علاقه كاربر است.
موضوعات اميدوار كننده كه با استراتژي محتوا مطابقت دارند را مي توان به راحتي مورد تحقيق و انتخاب قرار داد تا حضور خود را در موتورهاي جستجو بهبود بخشد. موضوعات را مي توان با روابط معنايي، رتبه بندي، فصلي بودن، و رقابتي بودن آنها و همچنين با هدف جستجو و مراحل قيف فروش تجزيه و تحليل كرد.
گزينه هاي مختلف مشاهده به ايجاد محتوايي كمك مي كند كه شكاف را با موضوعاتي كه قبلاً ناديده گرفته شده اند پر كند. به اين ترتيب مي توان محتوايي در موضوعات پرتقاضا و با ارزش ايجاد كرد كه متناسب با هدف سايت باشد، انتظارات كاربر را برآورده كند و مرحله چرخه خريد را در نظر بگيرد.
علاوه بر اين، محتوا را مي توان زماني منتشر كرد كه تقاضا بيشتر باشد. متن نه تنها با كيفيت بالا و جامع است، بلكه مرتبط است زيرا در زمان مناسب به دست كاربر مناسب مي رسد.
تجزيه و تحليل رقباي Searchmetrics Content Experience نشان ميدهد كه محتواي دامنههاي معيار انتخاب شده در مقايسه با وبسايت شما چگونه عمل ميكند، سايت شما براي چه موضوعاتي موقعيت خوبي دارد و رقابت با محتواي آن براي چه موضوعاتي موقعيت بهتري دارد. ساختار و تنوع محتوا در وب سايت هاي رقيب بررسي مي شود.
به اين ترتيب، ميتوان شكافهايي را در محتواي خود پيدا كرد، موضوعات بالقوه مورد استفاده قرار گرفت و موضوعات جديد با پتانسيل بالا فعال شد. در پايان تجزيه و تحليل شكاف محتوا، اقدامات استراتژيك خاصي در يك مفهوم تعريف مي شود كه انتظار مي رود اين شكاف را پر كند و از حالت فعلي به حالت هدف توسعه يابد.
مي خواهيد تجزيه و تحليل شكاف محتوا را انجام دهيد اما نمي دانيد چگونه؟
خوشحال مي شويم كه كمك كنيم.
https://ams.ceu.edu/optimal/optimal.php?url=http://kabodseo.ir |
https://trove.nla.gov.au/userProfile/user/user:public:lacyraley2/about |