وسواس فكري و انواع ديگر وسواس

۶۹ بازديد

وسواس فكري و انواع ديگر وسواس

براي درمان وسواس خود مي توانيد به كلينك آوان رواشناس در پاسداران مراجعه كنيد https://avanclinic.ir

 

مي‌خواهيد از خانه بيرون برويد، اما چندين بار قفل در را باز و بسته مي‌كنيد تا از قفل بودن آن مطمئن شويد. حمام كردن شما بيشتر و طولاني ‌تر از افراد عادي است و يا هنگام راه رفتن در خيابان، روي خطوط، پا نمي‌ گذاريد. اين نشانه ‌ها بخشي از نشانه‌ هاي معضلي است كه امروزه آن را اختلال OCD (اختلال وسواس فكري-عملي) مي ‌نامند.

اختلال وسواس فكري

اختلال وسواس فكري - عملي جزو ?? دليل عمده‌ي ناتواني‌ هاي حاصل از بيماري در دنيا است و امكان ابتلا به آن در دنياي پر استرس كنوني، براي همه وجود دارد و شايد بسياري از ما، بدون اينكه بدانيم از آن رنج مي ‌بريم.افراد مبتلا به اختلال وسواس فكري - عملي، يا دچار وسواس هاي عملي، يا دچار وسواس هاي فكري و يا دچار هردو باهم هستند. منظور از وسواس عملي، رفتارهايي است كه فرد احساس مي كند مجبور است آن ها را تكرار كند تا اضطرابش كاهش پيدا كند يا جلوي يك اتفاق بد گرفته شود.

 

اختلال وسواس فكري و عملي نوعي از وسواس است كه بسيار بين افراد رايج است. ممكن است شمايي كه اين مقاله را مي خوانيد به اين وسواس دچار باشيد ولي از آن اطلاعي نداشته باشيد. نگران نباشيد چيز زياد خطرناكي نيست ولي اگر از همين الان به فكر درمان آن نباشيد در آينده ممكن است اذيت شويد. زيرا به طور كلي بيماري وسواس داراي فرآيند درماني بسيار طولاني و طاقت فرسايي است. اين روند در اين وسواس بيشتر هم هست. در ادامه اين مقاله با ما همراه باشيد تا اطلاعات جامعي از نشانه ها، انواع و روش هاي درمان اين نوع وسواس به شما بدهيم.

 

وسواس فكري-عملي وسواسي است كه در طولاني مدت ايجاد مي شود. شخصي كه دچار اين وسواس است دچار افكاري مي شود كه مرتبا در ذهن او تكرارمي شوند و بر روي آن ها كنترلي ندارد و هم چنين علاوه بر اين ممكن است رفتار هايي را از خود نشان بدهد كه احساس كند نياز است حتما چندين و چند بار آن رفتار ها را تكرار كند. در ادامه با علائم اين بيماري آشنا مي شويم.

 

شايد شنيده باشيد كه درمان وسواس فكري و عملي امري غير ممكن است و يا اين كه به صورت كامل درمان نخواهد شد و از اين قبيل صحبت ها. اما خب بايد بدانيد كه اين موضوع به هيچ عنوان صحت ندارد بلكه حقيقت اين است كه وسواس يك بيماري با درمان طولاني مدت است و براي اين كه بتوانيد انواع مختلف اين بيماري را درمان كنيد بايد مو به مو و با دقت تمامي دستورالعمل ها را دنبال كنيد.

 

قبل از هر چيز بايد بدانيد اولين قدم در مشاوره وسواس براي شروع درمان تشخيص درست است. شايد واقعا شما مبتلا به وسواس فكري و عملي نباشيد و نوع ديگري از وسواس كه بسيار به وسواس فكري و عملي شبيه است دچار شده باشيد. بنابراين اولين قدم براي يك درمان موثر، تشخيص درست است.

 

روان درماني براي وسواس فكري

‍خب ابتدا از همه در اين جا برايتان روش هاي مختلف روان درماني در وسواس فكري و عملي را توضيح مي دهيم. به طور عمده اين روش ها به دو دسته: درمان شناختي- رفتاري( CBT) و قرار گرفتن در معرض و جلوگيري از پاسخ( ERP) تقسيم مي شوند. اين درمان ها با توجه به سطح بيماري و علايم آن مورد استفاده قرار مي گيرند.

 

جالب است بدانيد در بيماراني كه هر دوي اين روش ها به كار گرفته شده است تا حدود 60 درصد از ميزان تكرار رفتارهاي وسواسي كاسته شده است.

 

درمان شناختي  رفتاري CBT

براي اكثر مبتلايان به وسواس فكري و عملي روش درماني شناختي- رفتاري( CBT) به كار گرفته مي شود. اين روش درمان يكي از  گسترده ترين روش هاي درماني است كه علاوه بر وسواس فكري و عملي براي ساير وسواس ها نيز مورد استفاده قرار مي گيرد. البته دقت داشته باشيد با اين كه اين روش يكي از گسترده ترين روش هاي درماني براي اين وسواس مي باشد اما روش ساده اي نيست و حتما نياز است در حضور يك متخصص انجام شود.

 

 

اختلال وسواس موكني

 

راه هاي درمان وسواس شستشو

 

درمان شناختي- رفتاري بسيار موثر است ولي مشكل آن اين است كه بسيار هزينه بر است. زيرا اگر نخواهيد به بيمارستان برويد، بايد كار خود را با يك متخصص درمانگر در منزلتان انجام دهيد كه هزينه آن بسيار زياد است زيرا براي درمان كامل بايد مدت زمان زيادي تحت درمان باشيد. اخيرا براي كاهش هزينه ها كلينيك ها و بيمارستان ها طرحي تحت عنوان درمان دسته جمعي وسواس فكري و عملي را عملياتي كرده اند. بر اساس اين طرح چند نفر كه از اين نوع وسواس رنج مي برند مي توانند يك كلاس تشكيل دهند و فقط از يك درمانگر استفاده كنند. بدين ترتيب هزينه تمام شده براي هر فرد بسيار كمتر از تمرين خصوصي خواهد بود. علاوه بر مسائل مادي دانشمندان كشف كرده اند كه كار كردن به روش هاي گروهي مي تواند بسيار موثرتر از تحت درمان قرار گرفتن به صورت فردي باشد.

 

و در نهايت بايد بدانيد كه روش درماني شناختي- درماني در اكثر موارد در دفتر شخص درمانگر به صورت هفتگي برگزار مي شود و شما بايد آموخته هاي خود را در طول هفته در منزل تمرين كنيد. البته در موارد حاد تر اين بيماري با توجه به تشخيص پزشك مي تواند تعداد جلسات هفتگي بيشتر شود.

 

درمان وسواس

با ادامه ي متن همراه باشيد تا شما را با ساده ترين و كاربردي ترين روش هاي مقابله با وسواس آشنا كنيم.

ساده ترين تكنيك غلبه بر وسواس فكري عمليساده ترين تكنيك غلبه بر وسواس فكري عملي -مشاور كو

وسواس فكري- عملي (OSD) چيست؟

 

در اصطلاح علم روانشناسي، وسواس عبارت است از الگوهاي تكرار شونده ي افكار و رفتار كه فرد علي رغم آگاهي از آن ها قادر به كنترل  شان نيست و در خصوص آن ها احساس اجبار مي كند.

 

بنابراين يك فرد وسواسي اگر چه مي داند كه بيش از حد قايل به نظم و ترتيب است، وسايل را چك مي كند و يا زير دوش مي ماند، اما قادر به كنترل و تغيير اين وضعيت نيست.

 

اين اختلال در طيف اختلالات اضطرابي رده بندي مي شود و روش هاي درماني مختلفي از جمله رفتاردرماني شناختي، درمان مبتني بر پذيرش و توجه، گروه درماني و خانواده درماني براي آن به كار رفته است.

رفتارهاي وسواس گونه چه مي گويند؟

 

رفتارهاي وسواس گونه در حقيقت روشي هستند كه ذهن براي كنترل افكار وسواسي و كاهش اضطراب به آن ها متوسل مي شود.

 

به عنوان مثال تكرار شدن مداوم اين فكر كه ” آلودگي ها و ميكرب ها در كمين اند ” باعث مي شود تا فرد شروع به تميز كردن بي اندازه ي وسايل خانه، شستن افراطي دست ها و حساسيت بيش از حد به رعايت بهداشت كند.

 

فرد از طريق انجام اين رفتارهاي تلاش مي كند تا افكار وسواسي را كنترل كند و اضطراب را كاهش دهد.

 

بنابراين رفتارهاي وسواسي همواره خبر از افكاري مي دهند كه آسيب زا، ناكارآمد و غير منطقي هستند.

هر يك از رفتارهاي وسواسي تان به چه فكري اشاره دارد؟

 

 

http://isms.pk/activity/p/4063585/

 

https://bandochoi.com/activity/p/1673080/

 

http://getabookmark.com/activity/p/6848/

 

https://twitter.com/GhalibShaikh707/status/1531963603816947716

 

https://cascade.org/node/6585#comment-69800

 

https://www.rohwrestling.com/content/who-deserves-shot-roh-world-tv-title?page=113#comment-121167

 

http://mail.party.biz/forums/topic/102196/dordle-best-puzzle-game-in-this-year/view/post_id/462706

 

https://lsmo.granicusideas.com/ideas/premium-green-tea-manufacturers-tea-businesses-offering-the-most-useful-green-tea

 

https://tore-dahl.23video.com/copenhagen-images-architecture-3-1

 

http://www.rn-tp.com/news/sea-and-sunshine-trip-eilat-march-29th-2022?page=5#comment-93145

 

https://heber-ut.granicusideas.com/ideas/online-slots-methods-to-support-you-get-more-often?page=2

 

https://michelledaigle.liveeditaurora.com/service/blog/2017/08/12/birthday-reflections

 

https://www.party.biz/forums/topic/105166/adderall-30mg-for-sale/view/post_id/462665

 

https://uitvconnect.com/link/forums/topic/36472/sac-louis-vuitton-soldes-set-up-surrounded-1945/view/post_id/1280714

 

https://howellmi.granicusideas.com/ideas/buy-counterfeit-us-dollar-online?page=2

 

https://novicellfront.23video.com/as3-interview-nana

 

https://managementmania.com/en/blog/jerry-parker/tips-to-decorate-your-party-with-beautiful-balloons

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد